Sunday, October 11, 2015 | By: iefa_fifah

abah

Pernah x kita terpk...utk mnghargai insan2 di sekeliling kita?
Pernah x kita terpk..org yg disekeliling kita, akn tggl kn kita utk selamanya?


Genap seminggu..4 oktober 2015..
Hari yg biase..mcm hr2 ahad yg sebelum2 ni..sngaja bngun lmbat..bersantai atas katil..hibernate lme sket..

Abah pegi mancing mcm biase..hobi dia..aku turun, tgk dia rancak sembang kt luar..masuk toilet..kuar toilet, tgk abah da g mncing..

Mama ajak pegi sarapan..hr sabtu sehari sebelum pegi breakfast ngn abah..so hr ahad ni pegi ngn mama plak..mkn kt giant je pun..sb nk pegi bli brg dpur..

Usai mkn..nk masuk bli brg, dpt fon call..abe call..ajak pegi gertak sanggul..so lupe kn brg terus ke gertak sanggul..dalam ketw abe ckp abah call..sesak nafas..

Sampai kt abah, abah tgh duduk..senyum tgk aku..aku yg cuak gila ni mula la soal mcm2..abah senyum je ckp xde ape2..just angin je..maybe sb jerebu..xpun gastrik..

Ah yee suh bwk g jmpe dktor..b4 kuar dr kolam tu abah tegur..kata ikan hr tu dorg lepas yg besar2..

Bawak abah g hspital blk pulau..dalam kul 12 cm tu..terus pegi unit kecemasan..tp abah kata da ok da..doktor pun mula la soal selidik ngn abah..abah xde sejarah sakit pun slama ni..aku ulang..XDE SEJARAH SAKIT..so aku pun di mintak tunggu kt luar..

Lumrah biase..bila menunggu mesti rase lme..smbil2 dok tgk tv..menteri nk umum skolah tutup sebab jerebu..end up ade announcement..panggil waris..memandangkn aku je yg ade kt situ time tu..aku masuk...ingt kne isi ape2 surat ke..cuak!!

Dktor ckp; "ayah cik masa dtg td dia kne serangan jntung..skrg dia da collapse..bg masa sejam utk kami wat cpr..sila maklumkn kpd ahli keluarga yg lain.."

Aku??
Seram sejuk..tetibe berada dlm dunia yg asing..xleh nk pk..nangis?mesti la..call mama..mama time tu kuar kejap..mama dtg ngn adik n abe..

Pukul 12.35tgh hr..annoucement lg..aku laju je masuk..doa abah kne admit ward..tp nothing serius..end up dktor ckp.." kami da cuba yg terbaik.."

Aku??
Marah kn dktor..xleh terima..dktor x wat betul2 kot..dktor suh pegi tgk..mcm2 dlm otk aku..berharap buka lngsir tu abah senyum macam td..smbil ckp abah xde ape2..tp...yg ade, abah yg da terbaring kaku..dktor selimut smpai atas..buka kain selimut..doa lg..bg doktor silap pesakit..tp yg sdey..tu abah.. abah cm tido..cm pagi2 aku kejut mntak tlg anta aku g skolah..

Hakikat nya..abah da xde!!!

Ya Allah..sungguh smpai sekarang, aku jiwa kacau...buntu..ada bnde tersekat..bnyk dosa aku kt abah.. nyesal msa abah ade hr tu x ckp baik2 ngn abah..nyesal masa abah ada hr tu x ikut ckp abah..nyesal masa abah ade hr tu x jd anak solehah utk abah..ya Allah..sungguh aku rindu.. doa tiap2 malam..nk jumpe abah lam mimpi..nk dgr suara abah...


#notakaki:
Im sorry..trully sorry..

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...