Saturday, October 2, 2010 | By: iefa_fifah

elemen percintaan

Kepercayaan, kesetiaan, saling menghormati, keikhlasan dan kejujuran merupakan antara elemen penting yang perlu ada dalam sebuah percintaan selain daripada kasih sayang dan tolak ansur. Itu merupakan pendapat aku. Seorang manusia yang pernah bercinta, yang sedang bercinta dan yang sedang dicintai.. Tapi bagi aku gak, setiap individu mempunyai pendekatan dan pendapat yang berbeza-beza terhadap asas percintaan masing-masing. Al-maklum la, kisah cinta tak pernah sama, dan sangat bergantung kepada diri masing-masing.

Kepercayaan dan Kesetiaan
bagi aku kepercayan merupakan asas yang penting sebab tanpa kepercayaan, satu hubungan tu nampak cacat. apa guna bersama, bercinta, berjanji segala tapi dalam hati ada ragu-ragu dan curiga. Tapi, kepercayaan ni perlu la datang bersama kesetiaan. bagi aku la (orang len aku xtau), aku perlukan seorang lelaki yang setia dan mempercayai aku..Jadi, untuk nak dapat kan lelaki macam tu, aku pun perlu layan dia macam tu gak..aku perlu setia dan percaya kat dia..

Saling menghormati
hormat menghormati ni sangat la penting. bila kita menghormati seseorang tu, dalam kita tak jangka, tingkah laku kita, pertuturan kita, dan adab kita, kita akan jaga. Dalam erti kata lain, untuk elak dari diri kita nampak tidak sopan, menyakitkan ati orang dan buat orang benci kita. Bila kita menghormati orang yang kita sayang, kita akan jaga tingkah laku kita, kita tak kan curang, kita tak kan wat perangai pelik bila kita kuar ngan dia..bila kita hormat orang yang kita sayang tu, kita akan jaga pertuturan kita. segala bahasa dan ayat abeh bertukar. bukan nak hipokrit segala, tapi nak jadi yang terbaik. supaya dia selesa, supaya dia kenal side baik kita. 

keikhlasan dan kejujuran
kita kene ikhlas bila bercinta. jangan ada niat lain. nanti akan makan diri dan susah nak bahagia..(aku bukan nk curse orang~)..tapi bagi aku la. kalau kita ikhlas, diri kita akan tenang, hubungan bertambah mesra dan percintaan jadi lebih bermakna. kejujuran pun penting gak..kalau kita tak jujur, kita dah start menipu, lame-lame kita akan rasa percintaan kita tu dah tak ade makna..tak tau la kalau orang len, tapi aku, kalau aku nak kuar ke ape ke ngan kawan-kawan lelaki aku yang len, aku akan gtau kat dia..bukan nak uji tahap kejelesan dia (sebab dia pun manusia normal yang tau jeles), tapi sebab aku nk dia tau yang aku kuar ngan kawan-kawan yang aku anggap cam kawan-kawan dan tak akan dan tak mungkin akan lebih dari tu.

Apa yang aku leh rumuskan, bila kita percaya, setia, saling menghormati, ikhlas dan jujur, kita akan lebih tenang. walau teruk mana pun kita gaduh (laut mana yang tak pernah dilambung ombak~kan?), kita akan baik baik..Insya Allah...jadi untuk mendapat seorang kekasih sejati, kita kena la jadi seorang kekasih sejati dulu.. sebab ape tau?? sebab orang yang baik, akan dapat pasangan yang baik gak..cam tu la kitarannya..
Tapi apa-apa pun, banyak kan berdoa semoga jodoh dipermudahkan..dipertemukan jodoh dengan insan yang baik (iman dan amal dia)..
if la..kalau kita sekarang tengah bercinta dengan seorang lelaki yang selalu menyakitkan ati, yang tak setia, macam mana?hurm..nak tinggal tak boleh, sebab sayang..kan? nasihat aku, berdoa lah..hanya Allah je yang tau apa yang terbaik untuk kita.. Allah turunkan sesuatu ujian tu tidak lain sebab DIA tau kita mampu untuk tempuhi..akhir sekali, yakin la pada Allah..ada sebab la kenapa sesuatu tu terjadi..

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...